Bakkeløpet i Osnabrück ble en stor suksess for Tom Einar Aaserud

aaserud-15-150
Bakkeløpet i Osnabrück ble en stor suksess for Tom Einar Aaserud

Bakkeløp

Det ble en fin 42.plass av totalt 177 påmeldte! Bilen fungerte perfekt, været var bra med bortimot tropevare gikk det bra på den 2.030 m lange traseen. Tom Einar presterte 4 gode og ekstremt jevne runder som sikret det gode resultatet. (1:08,862 / 1:08,933 / 1:08,616 / 1:08,613 – totaltid 4:35,024). Det var et sterkt ønske om å presse rundetidene enda mere ned, men det «gikk fort» og alle gear var i bruk. Bare 111 førere klarte å gjennomførte alle 4 rundene, og dermed kom med på resultatlisten.

Dette er en utrolig sterk prestasjon med tanke konkurransenivået, en ukjent trasè og stor fart. Men også bilene, i klassen; Lancia Delta S4 Abarth/Porsche 935 og GT3 RSR/Dodge Viper GTS-R. Med var også ca 15 formel og Gruppe C biler, DTM og Touring klasser etc. – alle optimalisert for høyhastighet bakkeløp og EM-runder. Tom Einar har tross alt også kun kjørt 1 løp i år (Vålerbanen), men har mye god erfaring bak rattet. Volvo’n ble godt lagt merke til, og publikum var entusiastiske. Mange som så bilen, kom etterpå ned til depo og spurte om det meste. Men også like mye på grunn av kjørestilen, som var anderledes og litt spektakulær på grunn av bilens oppsett i forhold til andre bilene.

Volvo S40’n ble satt opp så godt som mulig fra utgangspunkt Norske bakkeløp og rallycross, som bilen opprinnelig er bygget for. Og om man skal satse mer Europeiske bakkeløp, så må nok bilen bygges om enda mere for asfalt og fart. I vinter ble S40’n breddet med ca. 10 cm større sporvidde, og dette kom nå godt til nytte. Men om bilen skal nedover igjen til neste år må man jobbe enda mere med understell og dekk. S40’n har også 4 trinns manuell gearkasse, så en sekvensiell gearkasse er ønskelig for neste år, sier Tom Einar Aaserud.

Hele arrangementet var veldig proffessionelt, og vi ble veldig «godt mottatt og tatt vare på» sier Tom Einar. Både i forkant og underveis i løpet, og tildelt en god plass i depot med kort vei til start. «går det bra, er det noe dere trenger – bare å si ifra – alt går». Løpsleder/organisasjonsleder Berndt Stegmann og førerkontakt Willy var stadig innom og sjekket om alt var som det skulle. Og var det noe så ble det umiddelbart ordnet opp. En god dialog er nå opprettet, og Tom Einar tok opp dette med klasseinndelingen, og det ble tilbudt å opprette en egen Norsk eller Skandinaviske klasse. Også shortcar ble nevnt i den forbindelse. Tom Einar og Berndt er enige om å opprettholde kontakten og snakkes senere i høst for planlegging til neste år.

Neste løp er førstkommende er finalen i NM på Varna den 17/18.august.