Norges raskeste landslag 2020

Norges Bilsportforbund har tatt ut tretti førere til Team Norway 2020. Utøverne på Norges raskeste landslag er som i fjor delt inn i et elitelandslag, satsingslandslag og juniorlandslag.

-Modellen med å dele inn landslaget i tre fungerte veldig bra i fjor, så den fortsetter vi med i år. Førerne på elitelandslaget er våre fremste bilsportutøvere, og samtlige på elitelandslaget leverte fantastiske resultater i fjor. Derfor er alle de åtte med videre, og i tillegg har vi plukket ut fire førere til på elitelandslaget, sier sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen.

De fire nye førerne på elitelandslaget er Ayla Ågren, som skal kjøre W Series, Eyvind Brynildsen, som skal kjøre EM i rally, Tommy Østgaard, som kjemper i verdenstoppen i simracing, samt Dennis Hauger, som skal kjøre FIA Formel 3, og som har rykket opp fra satsingslandslaget.

Kim-Steinholt-1-2018

-Etter en grundig vurdering fra styringsgruppen i NBF Talentutvikling har vi kommet frem til at disse fire også fortjener en plass på elitelandslaget. Ayla Ågren gjør i år comeback og skal representere Norge i et prestisjefylt og meget profilert mesterskap internasjonalt. Tommy Østgaard har vist seg som en av verdens beste i simracing, og fortjener også en plass på elitelandslaget, og det er en selvfølge at Dennis Hauger regnes som en av våre fremste bilsportutøvere. Elitelandslaget er primært for profesjonelle utøvere som lever av bilsport, og det gjelder kanskje ikke Eyvind Brynildsen, men det er ikke til å stikke under en stol at nåløyet for å bli profesjonell i rally i dag er ekstremt lite, og vi mener Eyvinds satsing på å vinne EM i rally kvalifiserer til en plass på elitelandslaget, forklarer Gulbrandsen.

De andre på elitelandslaget er de samme som i fjor, nemlig Andreas Bakkerud, Andreas Mikkelsen, Mads Østberg, Ole Christian Veiby, Fredric Aasbø, Dennis Olsen, Christian Krognes og Mads Siljehaug.

Åtte førere på satsingslandslaget
Det er førerne på satsingslandslaget som får tettest oppfølging av Norges Bilsportforbund, blant annet jevnlige treningsøkter med NBF sin fysiske trener Jan Åge Asgrimsplass. De åtte førerne som er tatt ut på satsingslandslaget er gokartførerne Martinius Stenshorne og Marcus Ahlmann Sæther, rallycrossførerne Thomas Bryntesson og Sivert Svardal, rallyfører Ola Nore Jr, dragracer Julie Nataas og racerførerne Emil Heyerdahl og Marcus Påverud.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

-Vi har en øvre aldersgrense på det året man fyller 25 år for å være på satsingslandslaget, og har utvidet antallet her til åtte. Med de ressursene vi har i dag er dette et maksimum antall.

Ti førere + et «wild card» på juniorlandslaget
Ti førere har fått plass på juniorlandslaget, som er for utøvere under 20 år, pluss et «wild card» som er Emil Christian Gjerdrum, som er tatt ut til å representere Norge i FIA Academy Karting Trophy.

Her ReserveDELER24.Co.No

De ti øvrige er Oskar Biksrud, Benjamin Fuglesang, Dennis Bjerke og Karl Peder Nordstrand, som også er en del av EVEN Management sitt «Next Generation», hvor de forsøker å få frem en ny verdensmester i rally. Ellers er gokartførerne Stian Lie, Mina Pedersen, Niklas Abrahamsen og Felix Heiberg med, pluss rallycrossfører Ole Henry Steinsholt og racerfører Edward Sander Woldseth med på juniorlandslaget.

-Det er flere gode norske bilsportutøvere enn noen gang, så jobben til styringsgruppen i NBF Talentutvikling er svært vanskelig. Som i alle andre idretter er det flere gode utøvere som havner utenfor landslaget, men det er jo slik at selv om man blir tatt ut av landslaget, så kan man komme inn igjen. Om det skulle vise seg at noen av de vi har tatt ut ikke leverer gode nok resultater, eller at for eksempel økonomi gjør at de ikke får fullført sesongen, så kan vi ta ut disse av landslaget og erstatte med andre. Og neste år kommer det nye muligheter igjen for de som leverer gode resultater i år. Det er ikke til å stikke under en stol at vi har noen svært gode utøvere som står utenfor landslaget, og som vi gjerne skulle hatt med, men vi har ikke ressurser til å følge opp flere enn de som nå er plukket ut. Det er mange hensyn å ta, men vi har tro på at de vi har plukket ut vil gjøre en god jobb i år, og de representerer grenene racing, rally, rallycross, drifting, simracing, dragracing, gokart og crosskart, avslutter Atle Gulbrandsen.

Autoteknikk-375-2