Brutt løp, men bra kjøring for Veiby på Korsika

Rally

Alt lå til rette for en plass på pallen på Korsika, dessverre ble det brutt løp for Ole Christian Veiby. – Vi prøvde, vi kom ikke hit for å bli nummer tre!

Etter seier i Sverige og tredjeplass i Monte-Carlo var målet helt klart topp 2 for VM-runden på Korsika. Før de to avsluttende prøvene søndag morgen, lå Ole Christian og Jonas på en tredjeplass sammenlagt, kun 12,5 sekunder etter Gryazin som var på andre. Dessverre ble det stopp ett par kilometer etter start på SS13. – I en høyre sving kutta vi nok litt for lite, havna i løsgrusen og slo i en stein på siden av veien. Og det var det! Med ødelagt hjuloppheng var det lite vi kunne gjøre etterpå.

Ole uttalte tidligere at han ønsket å vinne løp, og at det ikke var noe alternativ å safe inn til en sikker plassering. – Vi ga alt her på Korsika, vi kom ikke hit for å bli nummer tre. Skulle vi ha den andre plassen var vi nødt til å pushe, og det gjorde vi. Andreplassen var absolutt innen rekkevidde. Det er kjedelig når det ikke går, men vi prøvde!

En punktering tidlig på fredag gjorde at Ole Christian og Jonas tapte tid og ramlet ned på sammenlagtlisten. Målbevisst jobbing gjorde imidlertid at pallen var innen rekkevidde før siste dag av løpet. – Etter punkteringen på fredag, så jobbet vi med å komme oss tilbake i posisjon for pallen. Etter første gang gjennom den lange prøva på lørdag (SS9) så skulle vi jobbe spesielt med to sektorer før neste gjennomkjøring. Da handler det om å se mye video og finpusse på notene. Vi kjørte veldig mye fortere på den ene sektoren, og ville nok gjort det på den andre sektoren også – men dessverre ble prøva stoppet da bilen til Camilli tok fyr. Allikevel, vi har kjørt bra og fort i helgen, og det er det vi tar med oss videre!

Italieneren Andolfi vant til slutt WRC2 klassen på Korsika, mens russeren Gryazin kom på andre plass. Tredjeplassen gikk til Kajetanowicz, som også kjørte en Volkswagen Polo. Etter Rally Korsika beholder Ole Christian sammenlagt-ledelsen i WRC2. Neste VM-løp blir Rally Portugal i slutten av mai, også dette skal kjøres i en Volkswagen Polo GTI R5, driftet av Kristoffersson Motorsport/ Volkswagen Dealerteam Bauhaus.

Foto: Even Management