Mikkelsen klar for asfaltutfordring

August-2017-14Rally

Andreas Mikkelsen ser frem til å kjøre Rally Tyskland, som blir hans første asfaltløp for Citroën Total Abu Dhabi WRT. – Målet er å være med i tetkampen, sier han.

Dette blir nordmannens tredje VM-runde for Citroën Total Abu Dhabi WRT, og det første på asfalt. Det spesielle asfaltløpet har flyttet serviceparken fra Trier til Bostalsee, og byr også på noen nye etapper.

– Men mye er likt som i fjor, og jeg har gode resultater fra Tyskland de siste årene. I fjor ledet jeg etter første dag, men gjorde en feil på lørdag og ble til slutt nummer fire, sier de tre siste års bronsemedaljør i VM.

VM-runden i Tyskland er kjent for å være et spesielt løp, med tre vidt forskjellige veityper, som igjen krever tre forskjellige kjørestiler. Den ene dagen er det vinranker med hårnål etter hårnål, og mye møkk og gjørme som dras opp på veien etter hvert som bilene kutter svinger. Deretter følger etapper på militærområde med betongveier og hinkelsteiner, som førerne absolutt bør unngå å treffe hvis de har tenkt å fullføre løpet. Søndag avsluttes det hele på raske og åpne landeveier.

Sammen med kartleser Anders Jæger har Andreas hatt en todagers test for å bli kjent med Citröen C3´n på asfalt. Citröen er kjent for å være svært konkurransedyktige på asfalt, og Andreas forteller at han fant seg fort til rette i bilen.

– Ja, vi fant oss til rette med en gang. Testen fungerte veldig bra. For første gang har jeg også fått testet på militærområdet, noe som er svært viktig med tanke på å lære seg å ta vare på dekkene. Vi kjører på tre helt forskjellige underlag, og jeg mener vi har funnet best mulig innstillinger for alle underlagene. Med de nye bilenes downforce har vi også mye bedre grep på asfalten enn hva jeg har vært vant med, sier han.

Eneste lille bekymring er startposisjonen.

– Vi starter litt bak i feltet, så jeg håper været holder seg fint sånn at det ikke blir dratt ut alt for mye steiner og gjørme på veien av de som kjører foran oss, sier Andreas, og legger til at han trives godt i Tyskland.

– Det er absolutt ett løp jeg liker, og jeg har forhåpninger om at det skal gå bra i år også. Målet er å være med i teten, sier han.

Tidsplan Rally Tyskland

Torsdag 17. august

19:10 SS1 Saarbrücken (2,05km)

 

Fredag 18. august

09:23 SS2 Wadern-Weiskirchen 1 (9,27km)

10:46 SS3 Mittelmosel 1 (22,00km)

11:31 SS4 Grafschaft 1 (18,35km)

13:09 SS5 Wadern-Weiskirchen (9,27km)

Service Bostalsee

16:17 SS6 Mittelmosel 2 (22,00km)

17:02 SS7 Grafschaft 2 (18,35km)

18:40 SS8 Wadern-Weiskirchen 3 (9,27km)

FlexiService Bostalsee

 

Lørdag 19. august

09:11 SS9 Arena Panzerplatte 1 (2,87km)

09:31 SS10 Panzerplatte 1 (41,97km)

TyreFittingZone Birkenfeld

11:10 SS11 Freisen 1 (14,78km)

12:08 SS12 Römerstrasse 1 (12,28km)

Service Bostalsee

15:16 SS13 Arena Panzerplatte 2 (2,87km)

15:29 SS14 Arena Panzerplatte 3 (2,87km)

15:49 SS15 Panzerplatte 2 (41,97km)

TyreFittingZone Birkenfeld

17:28 SS16 Freisen 2 (14,78km)

18:26 SS17 Römerstrasse 2 (12,28km)

FlexiService Bostalsee

 

Søndag 20. august

07:25 SS18 Losheim am See 1 (13,02km)

08:46 SS19 St. Wendeler Land 1 (12,95km)

10:28 SS20 Losheim am See 2 (13,02km)

12:18 SS21 St. Wendeler Land 2 (12,95km)

13:00 Podium

Foto: Even Management