NM-åpning i bakkeløp for biler i Vikersundbakken

21-april-1-250Bakkeløp

Det er vår i lufta og med sola og varmere vær kommer også bilsportsesongen i gang for fullt. Førstkommende helg kjøres første del av årets norgesmesterskap i bakkeløp i Vikersund.

Normalt hoppes det langt på ski i Vikersundbakken, men til helgens skal det kjøres fort med bil i motbakke i det flotte hoppanlegget i Modum. NMK Modum & Sigdal arrangerer første del av årets mesterskap med løp både lørdag og søndag. Deltagerne skal konkurrere i en 1.250 meter lang trase som har både asfalt og grus som underlag.

Det er seks forskjellige klasser som har NM-status i bakkeløp. Det er de fire supernasjonal-klassene, en klasse for tohjulsdrevne rallybiler, og en klasse for firehjulsdrevne biler.

Supernasjonal-klassene har fått en annen inndeling i år. Tidligere var det tre klasser, nå er det fire. De er oppdelt i henhold til motorvolum, henholdsvis til og med 1600 ccm, til og med 2000 ccm, til og med 2400 ccm og over 2400 ccm.

I supernasjonal til og med 1600 ccm stiller NM-grossisten Trond W. Marthinsen fra NMK Larvik som en klar favoritt. Etter at han i fjor prøvde seg med en Peugeot 207 og endte på en 6. plass i mesterskapet, er han nå tilbake i sin tidligere vinnerbil, en Citroën Saxo. Han har tidligere tre NM-titler i denne klassen med denne bilen i 2012, 2013 og 2014.

Fjorårets mester, Preben Myklebust fra NMK Egersund stiller ikke for å forsvare sin tittel. Men de tre siste års sølvvinner, Asgeir Taraldsen fra NMK Melhus stiller også i årets mesterskap i sin Renault Clio.

Svein G. Nilsen, tok bronse både i 2013 og i fjor. I år er KAK-føreren igjen på plass i sin Peugeot 106 Maxi.

I supernasjonal til og med 2000 ccm stiller fjorårets mester, evigunge Johny Sandmo fra NMK Trøgstad for å forsvare sin tittel. I år som i fjor kjører han en Opel Kadett. Han får konkurranse av blant andre fjorårets sølvvinner, Erik Svartås fra NAF Øvre Østfold i Mazda RX7.

De vil få kamp av blant andre Daniel Holten fra NMK Vikedal i en Ford Fiesta og Ben-Philip Gundersen fra KNA Solør Motorsport, også han i Fiesta.

I supernasjonal til og med 2400 ccm er det vanskelig å peke på favoritter ettersom dette er en ny klasse. Mange av de beste fra norgescupen i rallycross nasjonal inntil 2400 ccm i fjor er her, men også noen fra fjorårets supernasjonal over 2000 ccm.

Vinneren av norgescupen inntil 2400 ccm i fjor, Fredrik Ågedal fra NMK Konsmo, stiller som en av favorittene i sin BMW M3. Sølvvinneren i samme cup i fjor, Andresa Tveter Nilsen fra NAF Motorsport Sarpsborg stiller også med BMW M3. Atle Aamodt fra NMK Trøgstad i Ford Escort er også blant favorittene.

I supernasjonal over 2400 ccm stiller de beste fra fjorårets supernasjonal over 2000 ccm. Blant andre NM-grossisten Stian Haugan som har vært mester i bakkeløp de siste fem årene. Han kjører fortsatt en Citroën Xsara.

Fjorårets sølvvinner, Hans-Jøran Østreng fra NMK Trøgstad, stiller også i sin BMW M3. Herbjørn Haug fra KNA Solør Motorsport, som tok 4. plass i fjor, stiller med en nybygd Ford Puma. Ringrever som Olav Fredriksen fra KNA Eiker i Citroën C4 og Terje Morstad fra NMK Gardermoen i BMW M3 skal en heller ikke se bort fra vil kjempe i teten.

I klassen for tohjulsdrevne rallybiler stiller fjorårets mester Magne Gjervan fra NAF Motorsport Trøndelag for å forsvare sin tittel i en Ford Sierra Cosworth. Gullvinner fra 2012, 2013 og 2014, Cato Brynildsen fra NMK Gardermoen, stiller også med sin BMW M3. Hjemmefavoritt Tom Kristian Lien fra arrangørklubben NMK Modum & Sigdal, tok sølv i 2014 og 5. plass i fjor. Han stiller også i år med en VW Golf.

I klassen for de firehjulsdrevne bilene stiller Anders Grøndal fra NAF Motorsport Asker & Bærum. Han vil kjempe om sin 8. strake NM-tittel i bakkeløp i år, og kjører en Ford Fiesta R5. Fjorårets sølvvinner, Stian Hafsengen fra NAF Motorsport Asker & Bærum stiller også i Vikersund i helgen. Morten Bermingrud fra KNA Eiker stiller også til start, og er blant favorittene i sin Ford Focus.

Første NM-runde kjøres lørdag og den andre kjøres på søndag. Det kjøres tre omganger og finale på lørdag, mens det er to omganger og finale på søndag. Det er sammenlagttiden av de tre omgangen på lørdag og to de på søndag som er avgjørende for hvilke åtte førere som kvalifiserer seg til finale.

Legg igjen en kommentar