Ole Kristian Temte, Norwegian Rallycross Team, kjører den 12. VM-runden i Italia

Lagret under Nyheter, Rallycross

Ole-Kristian-TemteBM-1-250Rallycross

16-18 oktober flytter VM-sirkuset seg til Franciacorta i Italia og dette er den 12. av 13. runder i årets VM.

Det er i dag offentliggjort fra FIA at Ole Kristian Temte (40) fra Nedre Eiker kjører sitt tredje internasjonale løp for året i Morten Bermingruds gamle Citroën C4 RX Supercar. Ole Kristian som akkurat fylte 40 år er fornøyd med dette.

-Etter å ha svelget skuffelsen over å ha misset pallplass i NM på målstreken har vi børstet det av oss og er glad for å få en større avslutning på sesongen.

Vi har denne gangen valgt å legge lista litt lavere så vi har meldt oss på EM i motsetning til da vi kjørte VM i Sverige og Norge tidligere i år.

I praksis betyr dette svært lite. Det er de samme konkurrentene vi kjører mot i de innledende omgangene og det er først i finalene EM og VM førerne blir adskilt.

På sparebluss

Denne sesongen har allerede gått over all forventning og vi har opplevd mer dette året enn vi har gjort totalt i vår relativt korte karriere i rallycross.

Vi har i løpet av året klart å strømlinjeforme et team og turen til Italia blir like mye teambuilding og erfaring som det blir konkurranse.

Men du går for seier?

He he..Hadde det vært så greit, svarer Temte tørt. -Du må huske på at vi fortsatt er langt ifra tørre bak ørene og jeg er fortsatt i en prosess med å håndtere dette monsteret av en bil.

Vi kjører også bilen med lavt turbotrykk og i en slags testmodus på motoren da vi rett og slett ikke har de økonomiske midler til å ta den helt ut.

I motorsport er vi hundre prosent avhengige av de rette menneskene rundt oss og sponsorer og støttespillere som bidrar.

Jeg har noen svært gode slike rundt meg, men det er dessverre ikke på langtnær nok i det sirkuset vi nå deltar i og det å selge seg selv som et bra produkt er noe jeg sliter med.

Det jeg kan si er at de sponsorene vi allerede har er svært fornøyd med oss også får den uttalelsen eventuelt være frieriet til eventuelle nye støttespillere der ute.

turen til Italia er et mål i seg selv og vi har ingen ambisjoner annet enn å ta lærdom og bygge erfaring. Så svaret på spørsmålet ditt om vi går for seier?

Det er en seier å få kjøre en slik bil i et slikt mesterskap!

Drømmer om EM

Vi har i år, med vilje, gått veldig høyt ut og meldt oss på i VM og med det fått fans både i innlandet og utlandet, noe som er svært gøy.

Når vi viser oss frem på denne måten bygger det et fundament for fremtiden og det er etter hvert mange som hjelper oss i det små.

Håpet er nå å kjøre full EM-runde neste år men det er mye som skal klaffe både med tid og økonomi.

Så VM-runder vil være uaktuelt?

Nei overhodet ikke, svarer Temte entusiastisk -men det er flere faktorer som spiller inn. For det første er det nå usikkerhet om EM og VM skal gå samtidig.

IMG som har ansvaret for dette på vegne av FIA har etter ryktene lagt ut hele EM-delen av sirkuset for salg, så vi må jo først se hvor dette tar veien da dette kan slå ut både positivt og negativt.

Men først og fremst er det økonomisk. Det koster mye penger å reise til de andre kontinentene og nivået er også skyhøyt.

De store teamene bruker flere millioner i året bare på utvikling av bilene sine og man kan ikke stoppe denne utviklingen.

Når og om anledningen byr seg kommer vi til å melde oss på i VM akkurat slik vi har gjort i år, men enn så lenge er det Europamesterskapet som ligger innenfor rekkevidde.

Som du selv poengterer lengre opp her har jeg akkurat blitt 40 år jeg har blitt flinkere til å ta ting litt som de faller seg.

Nå er det turen til Italia som er i fokus og etter det tar vi tingene som de kommer. Det er snakk om et løp i England i midten av November, men etter det er det definitivt sesongslutt og et halvt år pause.

Denne tiden må vi bruke på evaluering og rett og slett samle oss litt etter en fantastisk sesong.

Kjører Kongsberg denne helgen

Ole Kristian stiller i helgen opp på Basserudåsen – Kongsberg både med sin C4 RX Supercar og sin gamle Volvo S40 for å kjøre klubbløp.

Det er fem klubber som kjører samtidig på Kongsbergbanen og Ole Kristian kjører for KNA Eiker.

– Dette er mest en greie for moro og vi syntes der er viktig å stille opp for klubben.

Vi har meldt oss på i klassen «free for all» med VM-bilen også får vi se om vi kjører alle omgangene eller om det blir med en prøvetur, også har vi børstet støv av Volvoen så får vi se om vi fortsatt klarer å håndtere bakhjulsdrift.

Foto: Bringas Motorsportfoto

Comments are closed.